প্ৰযুক্তিৰ হাতোৰাত বাপতি সাহোন বিহুটি

 বাপতি সাহোন বিহুটি হ’ল এক কৃষি ভিত্তিক উৎসৱ ৷ অসমৰ সকলো জনগোষ্ঠীয় লোকে স্বকীয়ভাৱে হেঁপাহৰ বিহুটি উদযাপন কৰে ৷ বিহুৰ লগত জড়িত ৰীতি-নীতি, পৰম্পৰা, বিশ্বাস, ধৰ্মীয় আচৰণ এটা পীৰিৰ পৰা আনটো পীৰিলৈ চলি আছে ৷  আমি জানো যে সংস্কৃতি বোৱঁতী নৈৰ দৰে ৷ নৈ, উপনৈ জান-জুৰিৰ পানী যেনেকৈ বিশাল ব্ৰহ্মপুত্ৰত মিলি বিলীন হৈ যায় তেনেকৈ সকলো জনগোষ্ঠীৰ আচাৰ, ৰীতি-নীতি একেলেগ হৈ বৰ অসমৰ ভেটিত  আজি বিহুৱে এক নিজস্ব ৰূপ লৈছে ৷ 

 

অতি প্ৰাচীন কালৰ পৰা ব’হাগ বিহুৰ প্ৰথম দিনটো বিভিন্ন জনগোষ্ঠীয়ে গৰু বিহু হিচাপে নিজস্ব লোকাচাৰ অনুযায়ী  পালন কৰে ৷ এতিয়াও মনত পৰে ল’ৰালি কালত গৰু বিহুৰ আগদিনাই দীঘলতি, মাখিয়তী বিচাৰি যোৱা, গাই গৰু কেইজনীক নৈৰ পানীত গা ধুৱাই দিয়া, লাউ, বেঙেনাৰ মালা গলত ওলোমাই দি গীত গোৱা - লাউ খা বেঙেনা খা, বছৰে বছৰে বাঢ়ি যা, মাৰ সৰু বাপেৰ সৰু, তই হ'বি বৰ গৰু ৷  সন্ধিয়া গোহালী ঘৰত ধোঁৱা দি  বিচনীৰে বিচা, গৰুক  নতুন পঘাৰে বান্ধা আদি কিমান যে নিয়ম পালন কৰিছিলোঁ ৷ সেই সময়ত ৰাজ্যৰ আশী শতাংশই আছিল কৃষিজীৱী ৷ গাঁও বা নগৰৰ প্ৰতিটো পৰিয়ালে গৰু পুহিবলৈ বাধ্য হৈছিল কাৰণ ঘৰখনৰ নানান কামৰ বাবে গৰু অপৰিহাৰ্য আছিল ৷ খেতি পথাৰত সাৰ দিবলৈ, হাল বাবলৈ, ঘৰৰ মজিয়া লেপিবলৈ, ঘৰৰ বেৰকেইখন লেপিবলৈ, গাখীৰৰ বাবে গৰুৰ কোনো বিকল্প নাছিল ৷ যোৱা পঞ্চাশ বছৰত আমাৰ সমাজখনলৈ পৰিৱৰ্তন আহিল ৷ আজি নগৰ কিয় গাঁৱৰ বেছি সংখ্যক পৰিয়ালত পোহনীয়া গৰু দেখিবলৈ পোৱা নাযায় ৷ গাঁৱৰ কেঁচা মাটিৰ ঘৰবোৰ পকী হৈ পৰিল, বলধ গৰুৰে নাঙলৰ সলনি ট্ৰেক্টৰেৰে মাটি চহাবলৈ ল’লে ৷ ৰাসায়নিক সাৰ ব্যৱহাৰ আৰম্ভ হ’ল ৷ কেৱল গাখীৰৰ বাবেহে গাই গৰুৰ প্ৰয়োজন হৈ পৰিল ৷ যৌথ পৰিয়ালসমূহ ভাঙি একক পৰিয়াল হোৱাৰ লগে লগে পৰিয়ালে এজনী বা দুজনী গাই কেৱল গাখীৰৰ বাবে পোহা টান হৈ পৰিল ৷ কেইবাটাও গৰু পুহি ফাৰ্ম খুলি গাখীৰ উৎপাদন কৰিলেহে ব্যৱসায়িক ভাৱে এতিয়া সফল হ’ব পৰা যায় ৷ আজি আমাৰ হাতত এনে এটা দিন আহি পৰিছে যে বাপতি সাহোন বিহুটিৰ প্ৰথম দিনটো পৰম্পৰাগত ভাৱে উদযাপন কৰিবলৈ গৰু ভাড়া কৰি আনিব লাগিব ৷ হয়তো কিছু বছৰ পাছত গৰু বিহুৰ লোকাচাৰ আমাৰ সমাজৰ পৰা হেৰাই যাব ৷ তেনেদৰে প্ৰতিটো পৰিয়ালতে জীয়াৰী-বোৱাৰীয়ে নিজ হাতে সূতা কাটি গামোচা বৈ জ্যেষ্ঠজনক আৰু প্ৰিয়জনক বিহুৱান উপহাৰ দিছিল ৷ আজি গাঁৱৰ বেছি সংখ্যক পৰিয়ালত কাপোৰ ব’বলৈ শাল এখন দেখিবলৈ পোৱা নাযায় ৷ নিজে বৈ বিহুৱান দিয়াৰ যি হেঁপাহ, বজাৰৰ পৰা পাৱাৰ লুমৰ গামোচা এখন কিনি বিহুৱান হিচাপে উপহাৰ দি সেই আনন্দ পোৱা নাযায় ৷ গাঁৱৰ পথাৰত  ডেকা-গাভৰুৱে বিহু গীত গাই নাচি থকা কাচিৎহে দেখিবলৈ পোৱা যায় ৷ সমাজখনলৈ যি হাৰত পৰিৱৰ্তন আহিছে ইয়াৰ চাৰি বা পাঁচটা দশকৰ পাছত  বিহুৰ কি কি লোকাচাৰ বা পৰম্পৰা জীয়াই থাকিব তাক ভাবিলে মনটো সেমেকি যায় ৷

 

সমাজখনৰ এই পৰিৱৰ্তনৰ মূল কাৰক হিচাপে প্ৰযুক্তিৰ উত্তৰণক বিবেচনা কৰিব পাৰি ৷ এখন সমাজৰ কৃষ্টি-সংস্কৃতি, লোকাচাৰ, পৰম্পৰা সমাজখনৰ দাপোন স্বৰূপ ৷ গুৰুত্বপূৰ্ণ কথাটো হ’ল সমাজৰ এই সকলো গুণেই কিন্তু প্ৰযুক্তিৰ ওপৰত নিৰ্ভৰশীল ৷ যোৱা পাঁচটা দশকত কম্পিউটাৰ, মোবাইল, ইণ্টাৰনেট আৰু শেহতীয়াকৈ কৃত্ৰিম বুদ্ধিমত্তাৰ প্ৰয়োগত সমাজৰ সকলো দিশত দ্ৰুতগতিত পৰিৱৰ্তন আহিবলৈ লৈছে ৷ এই পৰিৱৰ্তনৰ ধামখুমীয়াত আজি আমাৰ সংস্কৃতি, পৰম্পৰা, লোকাচাৰত ঘূণে ধৰিবলৈ লৈছে ৷ কেৱল অসমতে যে আমি এই অৱক্ষয় দেখিবলৈ পাইছোঁ তেনে নহয়, বিশ্বৰ সকলো দেশতে এই অৱক্ষয় কম-বেছি পৰিমাণে দেখিবলৈ পোৱা গৈছে ৷

 

এটা শতিকাৰ আগত উত্তৰ-পূৰ্বাঞ্চলৰ বিভিন্ন জনগোষ্ঠীয় লোকে নিজস্ব পৰম্পৰা, কৃষ্টি-সংস্কৃতিৰ মাজেৰে দেশৰ মূল সুঁতিৰ পৰা বিচ্ছিন্ন হৈ বসবাস কৰিছিল ৷ যুগ যুগ ধৰি নিজৰ পৰম্পৰা ৰক্ষা কৰি চলিছিল ৷ বিংশ শতিকাৰ আৰম্ভণিৰ পৰা সেই জনগোষ্ঠীসমূহ মূল সুঁতিলৈ ওলাই আহিল ৷ তাৰ ফলত বহু কেইটা জনগোষ্ঠীয়ে আজি নিজৰ ভাষা, কৃষ্টি-সংস্কৃতি হেৰুৱাই পেলাইছে ৷ টেলিভিচন, ইণ্টাৰনেটৰ বহুল প্ৰয়োগৰ ফলত যদিও প্ৰতিখন দেশৰ প্ৰতিটো জনগোষ্ঠীৰ কৃষ্টি-সংস্কৃতি, পৰম্পৰাৰ বিষয়ে জানিবলৈ, দেখিবলৈ পাইছোঁ তথাপি জনগোষ্ঠীসমূহৰ নিজৰ কৃষ্টি-সংস্কৃতি আজি বিপদাপন্ন হৈ পৰিছে ৷ সামাজিক মাধ্যম মানুহৰ দৈনন্দিন জীৱনৰ এটা অংশ হৈ পৰিছে । বিশ্বায়নৰ প্ৰভাবত সামাজিক মাধ্যমে ভৌগোলিক সীমা অতিক্ৰম কৰাৰ ফলস্বৰূপে এখন দেশৰ সংস্কৃতিয়ে আন এখন দেশৰ সংস্কৃতিত প্ৰভাৱ বিস্তাৰ কৰিবলৈ ল’লে যিয়ে জাতি-জনজাতিৰ স্বকীয় সংস্কৃতিৰ ওপৰত প্ৰভাৱ পেলাবলৈ ল’লে । বিশেষকৈ কম জনসংখ্যাৰে গঠিত জাতি-জনজাতিৰ লোককলা, সংস্কৃতিত অধিক প্ৰভাৱ পেলোৱা পৰিলক্ষিত হৈছে ৷  

 

ডিমাচা সকলে পালন কৰা একধৰণৰ বিহু হাংচেউ বুচু  হাংচেউ উৎসৱ একেলেথাৰীয়ে সাত দিন বা সাত ৰাতি উদযাপন কৰা হয়, লগতে নৃত্য, গীত, সুস্বাদু খাদ্য আৰু সুৰাপান সেই সতোটা দিনৰ বাবে আয়োজন কৰিবলগীয়া হয় পৰিৱৰ্তিত সমাজ ব্যৱস্থাত সাত দিন উদযাপন কৰিবলৈ আজি সময় আৰু ধন কাৰো হাততে নাই ৷ গাঁৱৰ ঘৰে ঘৰে হুঁচৰি গাই আশীৰ্বাদ দিয়াৰ বাবেও সময় উলিয়াব নোৱৰা হৈছে ৷ চহৰ বা নগৰত বাস কৰা মানুহৰ বাবে বিহু উদযাপন কৰিবলৈ বিহু মঞ্চত বিহু গীত, হুঁচৰি উপভোগ কৰাৰ বাহিৰে আন বিকল্প নোহোৱা হৈছে  ৷ এটা সময়ত হয়তো আমাৰ মাজত কেৱল বিহু গীত, বিহু নাচেই ৰৈ যাব আৰু ব’হাগ বিহুত পালন কৰা আন সকলো পৰম্পৰা, ৰীতি-নীতি কালৰ সোঁতত হেৰাই যাব ৷      

 

প্ৰযুক্তিৰ বিকাশে মানুহৰ জীৱনৰ মানদণ্ড যথেষ্ট উন্নত কৰিছে ৷  কিন্তু তাৰ লগে লগে কৃষ্টি-সংস্কৃতিত বিৰূপ প্ৰভাৱ পেলাইছে ৷ বিকাশৰ হাৰ যিমানে দ্ৰুত হৈছে, সমাজৰ পৰিৱৰ্তনো দ্ৰুত হাৰত দেখিবলৈ পোৱা গৈছে ৷ পিছলৈ আমাৰ পৰম্পৰা, সংস্কৃতি হয়তো ডিজিটেল মাধ্যমত বা থ্ৰী ডী মডেলৰ মাধ্যমত ভৱিষ্যৎ প্ৰজন্মৰ বাবে সংৰক্ষণ কৰিব লাগিব ৷ দুটা বা তিনিটা দশক পাছত হয়তো এনে এখন ছবি দেখিবলৈ পাম যে ব’হাগ বিহু পলান কৰিবলৈ কোনোবা এখন ফাৰ্ম বা ৰিজোৰ্টলৈ যাবলগীয়া হ’ব ৷ ফাৰ্মখনৰ গোহালীত গৰু থাকিব, খেতি পথাৰত হুঁচৰি গাবলৈ ঢুলিয়াৰ সৈতে নাচনী থাকিব, ঢেকিত খুন্দি চৌকাত পিঠা- লাৰু বনাব, শিপিনীয়ে শালত বিহুৱান ব’ব ৷ পৰিয়ালৰ সকলোৱে দুদিন থাকি আনন্দমনেৰে পৰম্পৰাগত ভাৱে বিহু উৎসৱ পালন কৰিব ৷

 

একবিংশ শতিকাত আমি দেখিবলৈ পাইছো যে মানুহৰ মাজৰ সম্পৰ্ক টুটি আহিছে অথচ প্ৰযুক্তিৰ সৈতে সম্পৰ্ক বাঢ়ি গৈছে ৷  মানুহে ইলেক্ট্ৰনিক গেজেটত অধিক সময় দিবলৈ লৈছে আৰু সমজুৱা কামত কম সময় দিছে । তাৰ ফলত সামাজিক ৰীতি-নীতি, পৰম্পৰা সমজুৱাকৈ মানি চলিবলৈ টান হৈ পৰিছে ৷ পৰিৱৰ্তিত সমাজ ব্যৱস্থাত সমাজৰ মূল্যবোধ, পৰম্পৰা, আচৰণ লগতে সংস্কৃতি বজাই ৰাখিবলৈ নতুন উপাই উদ্ভাৱন কৰা নিতান্তই প্ৰয়োজন হৈ পৰিছে ৷

(১২ এপ্ৰিল, ২০২৪ অসমীয়া প্ৰতিদিন)

Comments

Popular posts from this blog

নাৰী নিৰ্যাতন আৰু আইনী ব্যৱস্থা

উচ্চ শিক্ষাৰ বাবে ভাষা অন্তৰায় হ’ব নোৱাৰে

হাৰিজানৰ কথকতা