বৰপেটাৰ দৌলোৎসৱৰ কেইটামান মুকলি চিন্তা
১৯০০
চনত ৰজনীকান্ত বৰদলৈয়ে মান আক্ৰমণৰ সময়ৰ কাহিনীৰে মনোমতী উপন্যাসখন লিখিছিল ৷ ঔপন্যাসিকে
মনোমতীৰ প্ৰথম অধ্যায় আৰম্ভ কৰিছিল বৰপেটাৰ দৌলোৎসৱৰ বৰ্ণনাৰে ৷ দৌল উৎসৱত জনসমাগম
কিমান হৈছিল তাক বুজাবলৈ তেখেতে এনেদৰে লিখিছিল ৷
“কীৰ্ত্তনঘৰৰ পিৰালিয়ে চোতালে
প্ৰায় ছয় সাত হাজাৰ প্ৰজা হৈছে ৷ মতাই-মাইকীয়ে, ডেকাই-গাভৰুৱে, ল’ৰাই-ছোৱালীয়ে একো
চিন ভিন নোহোৱা হৈছে ৷ প্ৰায় ছয়, সাত শ মান দূৰণিবটীয়া ছোৱালী, গাভৰু আৰু বুঢ়ী কীৰ্ত্তন
ঘৰৰ দুৱাৰমুখত আৰু পিৰালিত থিয় দি আছে ৷“
মনোমতী
উপন্যাসৰ পৰা বুজিব পাৰি দুটা দশকৰ আগতে বৰপেটা সত্ৰত পতা দৌলোৎসৱত মানুহৰ সমাগমৰ বিষয়ে
৷ আজিৰ পৰা ৮৬ বছৰ আগতে ১৯৩৭ চনত সাহিত্যাচাৰ্য অতুলচন্দ্ৰ হাজৰিকাই বৰপেটা চৰকাৰী
উচ্চতৰ মাধ্যমিক বিদ্যালয়ত শিক্ষকতা কৰিবলৈ বৰপেটা চহৰত প্ৰায় এবছৰ কাল আছিল ৷ সেই
সময়ত বৰপটাৰ দৌলোৎসৱত দেখা জনসমাগমৰ বিষয়ে তেখেতে আত্মজীৱনী “স্মৃতিলেখা“ত এনেদৰে লিখিছিল ৷
“প্ৰথম দিনা গোসাঁই দৌলত
উঠাৰ আগতে হোৱা মেষদাহ চাবলৈ বৰপেটাৰ সকলো মানুহে কীৰ্ত্তন ঘৰলৈ ঢাপলি মেলে ৷ কীৰ্ত্তন
ঘৰৰ চোতালতো অকণমান ঠায়ো খালি হৈ নেথাকে ৷ ল’ৰা-বুঢ়া, মুনিহ-তিৰোতা, মানুহ কেৱল মানুহ,
মানুহৰ সাগৰ এখন বুলিলেও হয়, ইয়াকেই কয় জনসমুদ্ৰ ৷“
সেই
সময়তে যদি দৌলোৎসৱত মানুহৰ উপস্থতিয়ে জনসমুদ্ৰৰ সৃষ্টি কৰিছিল, এটা বা এটা শতিকাৰ পাছত
আজি বৰপেটাৰ দৌলোৎসৱ উপভোগ কৰিবলৈ অহা মানুহৰ সংখ্যা কিমান গুণ বেছি সেয়া সহজে অনুমেয়
৷ বিশেষকৈ যাতায়ত ব্যৱস্থাৰ উন্নতিয়ে অসমৰ বিভিন্ন ঠাইৰ পৰা দৌলোৎসৱ চাবলৈ জনতাৰ সোঁত
ববলৈ ধৰে ৷ বহি ৰাজ্য বা বিদেশৰ পৰাও বৰপেটালৈ ভ্ৰমণকাৰী আহিবলৈ আৰম্ভ কৰিছে ৷ বৰপেটাৰ
আশে পাশে থকা অঞ্চলৰ জনসাধাৰণৰ উপস্থিতিৰ কথা নকলোৱে যেনিবা ৷ কীৰ্ত্তনঘৰৰ চাৰিসীমা
এই দুটা দশকত অলপো বঢ়া নাই, একেই আছে ৷ কেৱল দৌলোৎসৱ উপভোগ কৰিবলৈ অহা যাত্ৰীৰ সংখ্যা প্ৰতি বছৰে বাঢ়ি গৈছে ৷ কীৰ্ত্তন
ঘৰে কিমান বেছি জনসমাগম বহন কৰিব পাৰিব বা কিমান দিনলৈ বৰ্ধিত জনসমাগমে কীৰ্ত্তনঘৰৰ চাৰিসীমাৰ ভিতৰত প্ৰৱেশ
কৰি সুকলমে দৌলোৎসৱ উপভোগ কৰিব পাৰিব সেয়া বিচাৰ্যৰ বিষয় ৷ যোৱা বছৰ সুৱেৰীৰ দিনাখন
কীৰ্ত্তন ঘৰত মানুহৰ সমাগম দেখি ভাব হৈছিল যে কীৰ্ত্তন ঘৰৰ চাৰিসীমাই বহন কৰিব পৰাতকৈ
বহুগুণ বেছি ভক্তপ্ৰাণ ৰাইজ উপস্থিত হৈছে ৷ ভগৱানে নকৰক সৰু ঘটনা এটাই আতংকৰ সৃষ্টি কৰিলে পদপিষ্ট
হৈ কিমান মানুহৰ মৃত্যু হ’ব তাক ভাবিলেই ভয় লাগি যায় ৷
কীৰ্ত্তন
ঘৰৰ চৌহদত দৌলোৎসৱৰ সময়ত জনসমাগম কমাবলৈ কি কৰা উচিত তাক ভালদৰে চিন্তা কৰাৰ প্ৰয়োজন
হৈ পৰিছে ৷ সত্ৰৰ নাতিদূৰত মুকলি ঠাই এডোখৰত অস্থায়ীভাৱে দৌলোৎসৱৰ কিছু অনুষ্ঠান পাতিব
পৰা যায় ৷ ৰামৰায় ষ্টেডিয়াম ইয়াৰ বাবে উপযুক্ত স্থান হ’ব পাৰে ৷ বিশেষকৈ সাংস্কৃতিক
সন্ধিয়াৰ অনুষ্ঠানটো কীৰ্ত্তনঘৰৰ চৌহদৰ পৰা বাহিৰলৈ নিব পৰা যায় ৷ বাঁহ ভঙা, গোসাঁই
ঘূৰোৱা আদি কামবোৰ সমান্তৰালভাৱে আন এডোখৰ ঠাইত পাতিব পৰা যায়, যিয়ে কীৰ্ত্তনঘৰৰ ভিতৰত
জনসমাগম কমাই দিব পাৰে ৷ সত্ৰ পৰিচালনা সমিতিয়ে বৰপেটাৰ নেতৃস্থানীয় ব্যক্তিৰ লগত আলোচনা
কৰি ইয়াৰ সমাধান সূত্ৰ উলিয়াব লাগিব ৷
সত্তৰ,
আশীৰ দশকত আমি দেখিছিলোঁ দৌলোৎসৱ উপভোগ কৰিবলৈ যাত্ৰী সকলে খোজকাঢ়ি, গাড়ী বা নাৱেৰে
দূৰ-দুৰণিৰ পৰা আহিছিল ৷ তেওঁলোকক থাকিবলৈ বৰপেটাৰ ৰাইজে নিজৰ ঘৰৰ চৌহদত ব্যৱস্থা কৰি
দিছিল ৷ ৰন্ধাবঢ়াৰ সুবিধা কৰি দিছিল ৷ যদিও সত্ৰই যাত্ৰী সকলৰ বাবদ সিধাৰ ব্যৱস্থা
কৰে, প্ৰতিঘৰ মানুহেই সামৰ্থ অনুযায়ী যাত্ৰী সকলক থকাৰ লগতে খোৱা বস্তুৰো যোগান ধৰিছিল
৷ দেউলৰ চাৰি-পাঁচদিন যাত্ৰী সকলে কোনো অভাৱ অনুভৱ নকৰাকৈ দৌলোৎসৱত অংশগ্ৰহণ কৰি নিজৰ
গাঁৱলৈ উভতিছিল ৷ এতিয়া দিন সলনি হ’ল ৷ যাত্ৰী সকলে নিশা কটাবলৈ বৰপেটাৰ কোনো মানুহৰ
ঘৰলৈ নাযায় ৷ সত্ৰতে দুই-তিনিশ যাত্ৰীৰ থকাৰ ব্যৱস্থা কৰা হয় ৷ কিন্তু সত্ৰত কিছু সীমাবদ্ধতা
আছে ৷ সকলো যাত্ৰীৰ বাবে থকাৰ ব্যৱস্থা কৰা সম্ভৱ নহয় ৷ তদুপৰি মধ্যবিত্ত পৰিয়ালৰ লোকে
থকা-খোৱা বাবদ ন্যূনতম যি সুবিধা বিচাৰে সেই সুবিধা হয়তো সত্ৰত পোৱা নাযায়, সত্ৰৰ বাবে
সেয়া সম্ভৱ নহয় ৷ বৰপেটাৰ সীমিত হোটেলে ইমান সংখ্যক যাত্ৰীক থাকিবলৈ দিব নোৱাৰে ৷ অসমৰ
বা বহি: ৰাজ্যৰ যিকোনো মানুহে বৰপেটাত থাকি সুন্দৰকৈ দেউল উপভোগ কৰাৰ সুবিধা কৰি দিয়া
বৰপেটাবাসীৰ এটা দায়িত্ব ৷ সেয়া সম্ভৱ হ’ব পাৰে যদিহে বৰপেটাৰ কিছুসংখ্যক পৰিয়ালে হোম
ষ্টে’ (home stay) ৰ দৰে ব্যৱস্থা কৰি দিয়ে ৷ বৰপেটাৰ বাহিৰৰ যাত্ৰী সকলে নিজৰ ঘৰৰ
দৰে হোম ষ্টে’ত থাকিব, তাৰ বাবদ ভ্ৰমণকাৰীয়ে ন্যূনতম ভাড়া পৰিয়ালক দিব ৷ ইয়াক এটা দৌলোৎসৱৰ
নামত ব্যৱসায় কৰা বুলি ভাবিব নালাগে ৷ ভ্ৰমণকাৰীৰ সুবিধাৰ্থেহে হোম ষ্টেৰ ব্যৱস্থা
কৰা উচিত ৷ যাত্ৰী সকলক দেউলৰ কেইদিন পৰিয়ালে নিজৰ এটা কোঠালিত থাকিবলৈ দিব পাৰে ৷
ঘৰুৱা পৰিৱেশত থাকি ঘৰুৱা ধৰণে তৈয়াৰী থলুৱা খাদ্য খাই যাত্ৰী সকলে বৰপেটাক ভালদৰে
বুজিব পাৰিব, লগতে তেওঁলোকক দুজনাগুৰুই দি যোৱা কৃষ্টি- সংস্কৃতিৰ লগতো পৰিচয় কৰাই
দিব পাৰিব ৷ ইয়াৰ লগে লগে বৰপেটাৰ কিছু পৰিয়ালে
আৰ্থিক ভাৱে উপকৃত হ’ব ৷
যাত্ৰী সকলে দীৰ্ঘদিন ধৰি আন এটা ব্যৱস্থাৰ অভাৱ অনুভৱ কৰে, সেয়া
হ’ল গাইডৰ অভাৱ ৷ যাত্ৰী সকল দৌলোৎসৱ চাবলৈ
বা গুৰুআসনত ভক্তিভাৱে সেৱা জনোৱাৰ লগতে বৰপেটা সত্ৰৰ ইতিহাস, ইয়াৰ লোক-কলা, কৃষ্টি-সংস্কৃতিৰ
বিষয়ে জানিবলৈ আগ্ৰহ কৰে ৷ তেওঁলোকক ক’বলৈ সকলোখিনি জনা ব্যক্তি বৰপেটাত কেইজনমান হে
আছে ৷ দুবছৰ আগতে এই কথাটো অসম পৰ্যটণ বিভাগে পতা অনলাইন আলোচনা এটাত অৱগত কৰিছিলোঁ
৷ শ্ৰী পৱন বৰঠাকুৰ দেৱে লগে লগে বৰপেটাত গাইডৰ প্ৰশিক্ষণৰ ক’ৰ্চ এটা আৰম্ভ কৰিছিল
৷ প্ৰায় বিশজন মান ডেকা ল’ৰাই সেই প্ৰশিক্ষণ লবলৈ সক্ষম হৈছিল ৷ তাৰ পাছত তেওঁলোকক
গাইড হিচাপে বৰপেটা সত্ৰই গ্ৰহণ কৰা দেখা নগ’ল ৷ যদি গাইডৰ প্ৰয়োজন উপলব্ধি কৰে, সত্ৰই
নিজাববীয়াকৈ গাইডৰ প্ৰশিক্ষণৰ ব্যৱস্থা কৰিব পাৰে ৷ ইয়াৰ ফলত কিছুসংখ্যক ডেকা ল’ৰাৰ
জীৱিকাৰ পথ ওলাব ৷
বৰপেটা কীৰ্ত্তনঘৰৰ উপৰিও শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ আৰু শ্ৰী শ্ৰী মাধৱদেৱে
প্ৰতিষ্ঠা কৰা কেইবাখনো গুৰুত্বপুৰ্ণ সত্ৰ বৰপেটাৰ আশেপাশে অৱস্থিত ৷ ইয়াৰ ভিতৰত পাটবাউসী
সত্ৰ, গণককুচী সত্ৰ, সুন্দৰিদীয়া সত্ৰ, বাৰাদি সত্ৰ আদি ৷ যাত্ৰীৰ দৰ্শনৰ বাবে এই আটাইকেইখন সত্ৰক লৈ এটা
পেকেজ ট্যুৰ’ৰ কথা ভাবিব পৰা যায় ৷ লগতে মানাহ অভয়াৰণ্য আৰু বৈঠা পুটা ঘাট সত্ৰক সাঙুৰি
ল’ব পৰা যায় ৷ বৰপেটাৰ নখান্দা বা চাউলখোৱা নদীৰ পৰা বাঘবৰলৈ জাহাজ পৰিবহণৰ ব্যৱস্থা
কৰিব পাৰিলে বৈঠা পুটা ঘাট সত্ৰৰ লগতে আলুপতি চৰ, বাঘবৰৰ মাজত বৈ যোৱা ব্ৰহ্মপুত্ৰৰ
নৈসৰ্গিক দৃশ্য উপভোগ কৰিব পাৰিব ৷ ব্ৰহ্মপুত্ৰৰ পাৰত অৱস্থিত বহৰি আৰু বাঘবৰক এক আকৰ্ষণীয়
পৰ্যটনস্থলি হিচাপে প্ৰতিষ্ঠা কৰিব পৰা যায় ৷ আটকধুনীয়া ৰিজোৰ্ট নিৰ্মাণ কৰি প্ৰকৃতিৰ
বিনন্দীয়া পৰিৱেশত নিশা কটাই মাছ ধৰা, বোটিং, ট্ৰেকিং আদিৰ সুবিধা কৰিব পৰা যায় ৷ অসম
পৰ্যটন বিভাগৰ এই ক্ষেত্ৰত কিছু কৰণীয় নিশ্চয় আছে ৷ ইয়াৰ পৰা দেশ-বিদেশৰ পৰা ভ্ৰমণকাৰী
বৰপেটালৈ আহিব ৷
পৰম্পৰাগত ভাৱে বৰপেটাত
দৌলোৎসৱ প্ৰতি বছৰে অনুষ্ঠিত হওক, বিশ্বৰ বিভিন্ন দেশৰ নাগৰিকে তাক ভালদৰে উপভোগ কৰক,
তাৰ লগতে বৰপেটাৰ জনসাধাৰণ আৰ্থিকভাৱে উপকৃত হওক সেয়াই কামনা কৰিলোঁ ৷
(এনাজৰী,
বৰপেটা গোষ্ঠীয়ে ২০২৩ চনত প্ৰকাশ কৰা “দৌলৰ গীত, হোলীগীত ইত্যাদি“ত প্ৰকাশিত)
Comments
Post a Comment