সাংবাদিকতা আৰু মানৱতা
ভাৰতবৰ্ষত সংবাদ সেৱাৰ এক গৌৰৱোজ্বল ইতিহাস আছে ৷ মহাভাৰতৰ সঞ্জয়ক হয়তো ভাৰতৰ প্ৰথমজন সাংবাদিক ৰূপে আখ্যা দিব পাৰি, দিব্য চক্ষুৰ দ্বাৰা কুৰুক্ষেত্ৰত ঘটি থকা প্ৰতিটো ঘটনাৰ বিৱৰণ ৰজা ধৃতৰাষ্ট্ৰক দিছিল সম্পূৰ্ণ নিৰপেক্ষ ভাবে ৷ ভাৰতবৰ্ষত প্ৰথমখন বাতৰি কাকত বৃটিছে প্ৰকাশ কৰিছিল ১৭৮০ চনত ৷ ভাৰতীয় লোকৰ দ্বাৰা প্ৰকাশিত বাতৰি কাকত বেঙ্গল গেজেট প্ৰকাশ হয় ১৮১৬ চনত ৷ সেই সময়ৰ পৰাই সংবাদ মাধ্যমে দৃঢ় কণ্ঠেৰে জনতাৰ হকে মাত মাতি আহিছে ৷ সমাজত দেখা দিয়া প্ৰতিটো অনিয়ম, দুৰ্নীতি, অপৰাধৰ বিৰূদ্ধে মাত মাতিছে ৷ ১৯৮৭ চনত দা হিন্দু বাতৰি কাকতত প্ৰকাশিত ব’ফৰ্চ কেলেংকাৰীৰ কাহিনী আমি কেতিয়াও পাহৰিব নোৱাৰোঁ, যাৰ বাবে ৰাজীৱ গান্ধী নেতৃত্বাধীন চৰকাৰখনে ১৯৮৯ চনৰ নিৰ্বাচনত পৰাজয় বৰণ কৰিব লগীয়া হয় ৷ ২০০১ চনত “তেহেলকা“ সংবাদ প্ৰতিষ্ঠানে প্ৰকাশ কৰা প্ৰতিৰক্ষা মন্ত্ৰালয়ৰ কেলেংকাৰী, ২০১০ চনৰ ২জি কেলেংকাৰী ইত্যাদি অলেখ ঘটনাত সাংবাদিক সকলৰ নিৰপেক্ষ আৰু সাহসী ভূমিকাৰ কথা মনলৈ আহে ৷ প্ৰতিনিয়ত দেখি থকা সেই সাহসী সাংবাদিক সকলে নিজৰ জীৱনকলৈ হেতালি খেলি সত্যনিষ্ঠ সংবাদ পৰিবেশণ কৰি চৰকাৰৰ ৰোষৰ সন্মুখীন হোৱা আনকি মৃত্যু মুখত পৰিব লগীয়া হোৱা কাহিনীবোৰৰ উল্লেখ নিষ্প্ৰয়োজন ৷
মানৱতাৰ অতন্দ্ৰ প্ৰহৰী সাংবাদিকসকল দেশ আৰু জাতিৰ শেষ ভৰষা ৷ নিৰ্ভীক, নিৰপেক্ষ আৰু বিশ্বস্ত সাংবাদিকতা, সংবাদ জগতৰ মূলমন্ত্ৰ ৷ দা মান্সেষ্টাৰ গাৰ্ডিয়ান বাতৰি কাকতৰ প্ৰসিদ্ধ সম্পাদক চি পি স্কটে সাংবাদিকতাক মাত্ৰ পাচটা শব্দৰে বৰ্ণনা কৰিছিল “সত্য, পৱিত্ৰ কিন্তু মতামত মুক্ত ৷“ সাংবাদিকতা কেৱল জীৱিকাৰ এক মাধ্যম নহয়, ই দেশ, জাতি আৰু মানৱতাৰ কল্যাণৰ বাবে আগবঢ়োৱা সেৱাৰ এক মাধ্যম বুলি বিবেচিত হয় ৷ মানৱতা আৰু সাংবাদিকতা যেতিয়া একেলগে বিপৰীত দিশত অৱস্থান কৰে তেতিয়া মানৱতাই হে আগস্থান পায় ৷ এইখিনিতে সাংবাদিকতাৰ লগত জড়িত দুটা সঁচা কাহিনী উল্লেখ
কৰিব পাৰি ৷
১৯৯৪ চনত পুলিৎজাৰ বঁটাপ্ৰাপ্ত এখন আলোকচিত্ৰই গোটেই
বিশ্বত আলোঢ়নৰ সৃষ্টি কৰিছিল ৷ শুকাই-খীনাই হাড়-ছাল লাগি ভাগৰত বহি থকা এটি কণমানি
শিশুকণ্যা আৰু সন্মুখত শিশুটিৰ মৃত্যুৰ অপেক্ষাত ৰৈ থকা এটা শগুণ – এক হৃদয়বিদাৰক দৃশ্য
৷ আলোকচিত্ৰখন তুলিছিল কেভিন কাৰ্টাৰ নামৰ সাংবাদিক এজনে ৷ ১৯৬০ চনত জন্মলাভ কৰা কাৰ্টাৰে
প্রথমে খেলাজগতৰ ফটো সাংবাদিকতাৰে কর্ম জীবন আৰম্ভ কৰে ৷ পিছলৈ তেওঁ বৰ্ণবাদী নীতিৰ
বিৰুদ্ধে বিষেদগাৰ প্ৰদৰ্শন কৰি জোহার্নেছবাগলৈ আহে আৰু তাত ফটো সাংবাদিকতাৰ কামত হাত
দিয়ে ৷ সাংবাদিকজনে ১৯৯৩ চনত দক্ষিণ ছুদানত
ভয়াবহ দুৰ্ভিক্ষ চলি থকা সময়ত বাতৰি পৰিৱেশণৰ বাবে তালৈ যায় ৷ তাতেই এই দুখ:জনক পৰিস্থিতিৰ
মুখা মুখি হয় ৷ কাৰ্টাৰে আলোকচিত্ৰ লৈ শগুণটো খেদিবলৈ চেষ্টা কৰিলে যাতে শিশুটি ওচৰৰ
সহায়ক কেন্দ্ৰলৈ খোজকাঢ়ি যাব পাৰে ৷ কিন্তু কেন্দ্ৰ গৈ পালে নে নাই তাক নিশ্চিত নকৰি
সেই স্থান পৰিত্যাগ কৰে ৷ পুলিৎজাৰ বঁটা লাভ কৰাৰ পিছত কাৰ্টাৰ কঠোৰ সমালোচনাৰ সন্মুখীন
হয় ৷ প্ৰশ্ন উঠিছিল তেওঁৰ প্ৰথম কৰ্তব্য কি হোৱা উচিত আছিল, শিশুটিক ৰক্ষা কৰা নে পুৰস্কাৰ
লাভৰ বাবে আলোকচিত্ৰ লোৱা ৷ আনকি তেওঁক এনেকৈও ভৰ্ৎসনা কৰা হৈছিল যে শিশুটিৰ ওচৰত তেতিয়া
এটা নহয় দুটা শগুণ আছিল, দ্বিতীয়জন কাৰ্টাৰ নিজে ৷
মানৱীয় মূল্যবোধক সেইমুহূৰ্তত আগ স্থান নিদিয়াৰ বাবেই
মানসিক অন্তৰ্দ্বন্দ্বত ভুগি বঁটা গ্ৰহণ কৰাৰ দুমাহ পিছত কাৰ্বন মন’ক্সাইড গেছ সেৱন
কৰি তেওঁ আত্মহত্যা কৰে ৷ কাৰ্টাৰৰ বয়স তেতিয়া মাত্ৰ ৩৩ বছৰ আছিল ৷ কাৰ্টাৰৰ কাহিনীক
লৈ ২০১০ চনত “দা বেং বেং ক্লাব“ নামৰ এখন উপন্যাস
প্ৰকাশ পায় ৷ সেই একে নামৰ চলচ্চিত্ৰ এখনো নিৰ্মাণ হয় সেই বছৰতে ৷
২০১১ চনত এজন সাংবাদিকে ছুদান ভ্ৰমণৰ সময়ত সেই শিশুটিৰ
দেউতাকক লগ পায় ৷ কাৰ্টাৰৰ ফটোখনেৰে দেউতাকে শিশুটিক চিনাক্ত কৰে ৷ শিশুটি কণ্যা নহয়
পুত্ৰ সন্তান হে আছিল আৰু সেইদিনা শিশুটিৰ মৃত্যু হোৱা নাছিল, ভাগ্যৰ বলত সহায়ক কেন্দ্ৰলৈ
যাবলৈ সক্ষম হৈছিল ৷
উপৰোক্ত ঘটনাৰ
প্ৰায় ২৪ বছৰ পিছত অৰ্থাৎ ২০১৭ চনত গৃহযুদ্ধত আক্ৰান্ত ছিৰিয়া দেশৰ সংবাদসেৱাৰ এটা
ঘটনা সকলো প্ৰচাৰ মাধ্যমৰ শিৰোনাম দখল কৰে ৷ আলকাদেৰ হাবাক নামৰ সাংবাদিক তথা আলোকচিত্ৰ
সংগ্ৰহকাৰী এজনে খবৰ পায় যে ছিৰিয়াৰ এখন গাঁৱত গাড়ীৰ কনভয়ৰ ওপৰত ধাৰাষাৰ বোমা আক্ৰমণ
সংঘটিত হয় ৷ আন্তৰাষ্ট্ৰীয় সংবাদ মাধ্যমত প্ৰকাশৰ বাবে আলোকচিত্ৰ ল’বলৈ লগে লগে তেওঁ
গাঁও খনত উপস্থিত হয় ৷ কেমেৰাৰ বেগ খুলি থাকোঁতেই এক মৰ্মান্তিক দৃশ্য দেখি হাবাক হতহাক
হৈ পৰে ৷ এখন শিশু ভৰ্তী বাছ জুইৰ লেলিহান শিখাই গ্ৰাস কৰিবলৈ লৈছে আৰু শিশুসকলে সহায়ৰ
বাবে চিঞৰি-চিঞৰি মাতিছে ৷ এই দৃশ্য দেখি হাবাকৰ অন্তৰাত্মা কান্দি উঠে, অকনো পলম নকৰি
কেমেৰা গলত ওলোমাই লৈ আলোকচিত্ৰ লোৱাৰ সলনি জুইৰ মাজৰ পৰা শিশুটিক উদ্ধাৰ কৰি কোলাত
লৈ দৌৰি দৌৰি নিৰাপদ দূৰত্বত থয় ৷ পুনৰ জ্বলি থকা বাছ খনলৈ আহি আন এটি শিশুক উদ্ধাৰ
কৰে ৷ শেষ মুহূৰ্তলৈকে হাবাকে উদ্ধাৰ অভিযান চলাই থাকিল ৷ হাবাকে হয়তো কাৰ্টাৰৰ দৰে
সাংবাদিকতাৰ দায়িত্ব পালন কৰি অকল আলোকচিত্ৰ লৈ উভতি আহি ভাল পুৰস্কাৰ এটা ল’ব পাৰিলে
হেঁতেন ৷ কিন্তু তেওঁ সাংবাদিকতাৰ ওপৰত মানৱতাক স্থান দিলে ৷ সেয়েহে বহু কেইজন শিশুৰ
জীৱন ৰক্ষা পৰিল ৷
ভাল কামৰ ফলাফল
সদায় ভালেই হয় ৷ আলকাদেৰ হাবাকক আচৰিত কৰি ঘটনাৰ পিছদিনাই গোটেই সংবাদ মাধ্যম আৰু সামাজিক
মাধ্যমত কোলাত শিশুলৈ দৌৰি থকা হাবাকৰ আলোকচিত্ৰৰ বহুল প্ৰচাৰ হ’ল আৰু বিশ্বৰ বিভিন্ন
সংগঠনে তেওঁক সম্বৰ্ধনাৰে ওপচাই পেলালে ৷ আজি গোটেই বিশ্বই আলকাদেৰ হাবাকৰ নিচিনা সাংবাদিক
বিচাৰে যি মানৱতাৰ উংকৃষ্ট নিদৰ্শন দেখুৱাই প্ৰেম আৰু ভাতৃত্বৰ এনাজৰীৰে বিশ্ববাসীক
বান্ধ খুৱাই আগুৱাই লৈ যাব পাৰে ৷
আজি বৈদ্যুতিন আৰু ছপা মাধ্যমত দেখা দিয়া হালধীয়া
সাংবাদিকতাৰ প্ৰকোপত নিৰপেক্ষ আৰু বস্তুনিষ্ঠ সৎবাদ পৰিবেশন লাহে লাহে কমি অহা
পৰিলক্ষিত হৈছে ৷ উত্তেজিত আৰু অতিৰঞ্জিত বাতৰিৰ প্ৰতি জনসাধাৰণৰ অত্যাধিক আসক্তিৰ
বাবেও সাংবাদিক সকলে সমাজৰ প্ৰতি থকা দায়বদ্ধতাৰ কথা পাহৰি যায় ৷ সংবাদপত্ৰ বোৰৰ
মাজত চলা অঘোষিত প্ৰতিযোগিতাৰ বাবে আজি সংবাদ মাধ্যম ক্ষতিগ্ৰস্ত হৈছে ৷ আশা
ৰাখিছো সংবাদ মাধ্যমে অতীতৰ সেই গৰিমা অক্ষুন্ন ৰাখি নিৰপেক্ষ আৰু বস্তুনিষ্ঠ সংবাদ
পৰিবেশনেৰে আগুৱাই যাব ৷
Comments
Post a Comment